Hudba včera, dnes a zítra

Dokážete si představit svůj den bez hudby? Doprovází nás skoro všude. Možná si ji nepouštíte vy sami a přesto vás doprovází v práci, při nákupech, nebo při sportu. Nikdy nebyla hudba tak dobře dostupná jako dnes. Navíc ji posloucháme z rádií, internetu, mobilů a co je nejpodstatnější, je většinou zadarmo. Ačkoli ono „zadarmo“ je také trochu sporné. Dozvíte se třeba, proč musíte před každou skladbou na YouTube přetrpět reklamu.

Steve Jobs a iTunes revoluce

V dubnu roku 2013 byl položen základ elektronickému obchodu s hudbou takovému, jak ho známe dnes. Ten zároveň ukončil éru hudby na fyzických nosičích. Ano, byl to právě Apple, který nás naučil nakupovat hudbu přes internet. A to není vše. Umožnil nám kupovat nejen celá alba, ale i jednotlivé skladby. Moderní hudební trh byl na světě! Tedy ten legální. Možnost stahování MP3 existovala dávno před tím, ale obcházela hudební distributory.

Zrod chytrého telefonu

Představením nového iPhonu v roce 2007 byl další z impulsů pro boom digitální hudby. Dále bylo podstatné zásadní posílení a rozšíření internetu na počátku 21. století, které umožňovalo čím dál rychlejší připojení a větší úložné kapacity zařízení pro více a více dat, potažmo hudby.

Golem jménem Spotify

Prvenství současného, především evropského trhu, je Spotify. Jedná se o službu, která poskytuje hudební knihovnu, která obsahuje alba a skladby od nespočtu interpretů po celém světě. Čítá přes 70 milionů předplatitelů a dalších 92 celosvětově využívá bezplatně její reklamou podporovanou verzi. Touto verzí rozumějte poslech hudby, který je proložen reklamou, která Spotify vydělává. Tržby Spotify rostly v roce 2017 o 39 %, tedy o cca 4 miliardy eur. Nedávno Spotify představilo novou formu své služby. Uživatelé bez předplatného mohou poslouchat skladby z alb náhodně. Také nemohou svá alba a play listy stahovat a poslouchat offline. Placená verze vychází na zhruba 160 Kč.

Starý dobrý stream

Existuje i nespočet internetových rádií a nesmíme zapomenout na velikána jménem YouTube, který patří pod křídlo Google a je dlouhodobě na první příčce ve streamování videí a které také umí hudební knihovny vytvářet. Princip fungování YouTube je založen stejně jako neplacený Spotify – poslechnete si zadarmo skladbu, ale musíte shlédnout reklamu, která hudebním vydavatelstvím kompenzuje absenci dřívějšího prodeje CD a jiných nosičů. Ani tak do hudebního průmyslu nepřivádí tolik peněz, kolik by měly. Proto i YouTube zvažuje předplatné v podobě YouTube Music, nebo pouze v audio verzi, tedy bez videa. V některých zemích se služba již testuje. Předplatné se ale uživatelům nezamlouvá, a tak případné řešení bude pouhé zvýšení koncentrace reklam.

[chatbot]